Journey to the Territory of artistic M²
My first documentary about Fred Forest's work was presented during the summer 2017 at his retrospective exhibition curated by Alicia Knock in Centre Pompidou (Paris, FR).
Co-produced by Fred Forest and Jérémie Pujau.
With Annick Bureaud, Mario Costa, Hervé Fischer, Fred Forest, Maud Jacquin, Natan Karczmar, Derrick de Kerckhove, Pierre Mœglin, Pierre Restany and Alain Seban.
Camera: Lionel Crocé-Spinelli, Aymeric François, Jérémie Pujau
Sound: Sylvain Buffet
Graphic design: Flurina Cahannes, Alexandre Paris
Visual effects: Nicolas Giraldon
Editing/color grading: Jérémie Pujau
Translations/subtitles: Valentina Besegher, Alessandro Massobrio, Guilvic Le Cam, Vanessa Barwise, Mehdi Messouci
Thanks to Fred Forest's time, generosity and the provision of these archives.
Dialogue, participation, humour and politics are the four spearheads of Fred Forest. Master in the art of communication, pioneer in video art (1967) and Net Art (1996) and co-founder of the Collective of Sociological Art and the Aesthetics of Communication, he has always fought institutions, puppets of a market whose noxiousness is no longer to be demonstrated. Unlike many others, he managed to avoid domestication but he paid a dire price for it as it took him 50 years to get the recognition he deserves.
From 12 July to 28 August 2017, the Center Pompidou devotes a retrospective to his work.
In 1978 Fred Forest founded an independent territory 60 km from Paris, the Territory of The Artistic Square Meter, the land of utopia, of which he is the president for life. It was then possible to become a citizen of this Territory and enter the game of communication he imagined, long before the birth of the social medias we abuse today.
A parody of the State and of its attributes, this dictatorial scenic space provided to social actors is only a criticism of the legitimacy of power. In this time and age when only one man is endangering 7 billion people, the issue seems quite topical...
However, this project should not be limited to this criticism, despite its stinging relevance, for the Territory of Artistic Square Meter was also a meeting place and a research laboratory where many people, artists and academics, gathered to reflect on the radical changes implied by then emerging new technologies – these people were already talking about the Internet in the early 1980's.
Cut off from everything, this house is the playground where the main action unfolds, represents the nexus of his practice, and illustrates perfectly the destitution in which he lived so long, but above all the vital importance of his work: on a gigantic surface, only a tiny part was reserved to the dwelling. The narrative develops spatially from room to room, from object to object, but also in time. A hut for big children with multiple ramifications, it brings us into an universe of poetry and humour, the main weapon of President Forest on his search for new Territories.
- French version -
Du 12 juillet au 28 août 2017, le Centre Pompidou lui consacre une rétrospective.
C'est en 1978 que Fred Forest crée un territoire indépendant à 60 km de Paris, Le Territoire du M² Artistique, le territoire de l'utopie, dont il est le président à vie. Il était alors possible de devenir citoyen de ce Territoire et de rentrer dans le jeu de communication qu'il proposait, préfiguration bien avant l'heure des médias sociaux dont nous abusons aujourd'hui.
Cet espace scénique dictatorial proposé aux acteurs sociaux, parodie de l'Etat et de ses attributs, n'est autre vous l'aurez compris qu'une critique de la légitimité du pouvoir. À l'heure où un seul homme met en danger 7 milliards d'individus, on conviendra que la question est d'actualité...
Il ne faudrait pas pour autant limiter ce projet à cette critique, ô combien soit-elle juste, car Le Territoire du M² artistique fut aussi un lieu de rencontre et un laboratoire de recherche où de nombreuses personnes, artistes et universitaires, se réunissaient pour réfléchir aux transformations radicales qu'impliquaient l'arrivée des nouvelles technologies. Nous sommes début 80 et ces gens-là parlaient déjà d'internet.
Cette maison coupée de tout, où l'action principale se déroule et charnière de sa pratique, illustre bien le dénuement dans lequel il vécut si longtemps mais surtout l'importance vitale de son travail : sur une surface gigantesque, seule une infime partie était réservée à l'habitation. La narration se développe de pièce en pièce, d'objet en objet mais aussi dans le temps. Cette cabane pour grands enfants aux ramifications multiples nous amène dans un univers poétique et non-dénué d'humour, principale arme du Président Forest toujours en quête de nouveaux Territoires.
Photo by Alexandre Lebugle